Новое подорожание: какие тарифы нужны водоканалам?

Водоканалы просят поднять тариф на водоснабжение на 20% или продавать им электроэнергию по ценам, как для населения. Что лучше?

Автор – Дмитрий Яблоновский, заместитель исполнительного директора Центра экономической стратегии. Специально для Лига.net.

Водоканалы просят поднять тариф на водоснабжение на 20% или продавать им электроэнергию по ценам, как для населения. Что лучше? (укр.)

У зв'язку з подорожчанням електроенергії на 25%, водоканали просять підняти їм тариф на 20% або продавати електроенергію за спеціальним тарифом – як для населення.

Рішення продавати електроенергію за спеціальною ціною ще більше спотворює далекий від конкурентного ринок електроенергії, створює корупційні ризики. Зміна тарифу є більш доцільною, але виникає питання, на скільки саме він має бути змінений.

Відповідно до даних НКРЕКП електроенергія складає 28,7% у структурі тарифу на водопостачання. Якщо припустити, що ця структура приблизно відповідає структурі витрат, то 25% зростання вартості електроенергії мало б трансформуватися у 7,2% зростання тарифу, що в три рази менше 25%.

Як альтернативу фіксованому тарифу можливо розглянути доцільність переходу до формульного підходу, за якого тариф для водоканалів буде залежати від середньої ціни на електроенергію на ринку за певний проміжок часу.

Водоканали – комунальні підприємства (КП). За результатами нашого аналізу даних YouControl, КП є менш прибутковими за приватні та державні підприємства. Менша прибутковість – ознака неефективності. Збільшити ефективність можливо за допомогою стимулюючих тарифів, наприклад, RAB тарифів. Ставки та формули – предмет обговорення, але загальна мета стимулювання – інвестиції для зменшення витрат на одиницю продукції.

Відповідно до наших досліджень, причиною неефективності державних та комунальних підприємств також є корупція. Тому разом зі змінами тарифної політики потрібна реформа управління КП.

По-перше, потрібне більш прискіпливе ставлення до державної допомоги. Наприклад, з міського бюджету Ірпеня місцевий водоканал отримує мільйони гривень, але я не знайшов інформації про це в реєстрі держдопомоги АМКУ. Керівником місцевого водоканалу тривалий час був депутат міськради, який голосував за виділення коштів КП з бюджету, що є прямим конфліктом інтересів. На підприємстві немає наглядової ради.

КП, не лише водоканалам, потрібна реформа корпоративного управління з дієвими професійними та незалежними, оплачуваними наглядовими радами. На e-data в зручному для аналізу вигляді повинна бути доступна детальна інформація про всі транзакції КП (а не лише з рахунків казначейства), фінансова звітність (фінплани, баланси та звіти про прибуток та збиток).

Зміна у підходах до тарифоутворення водоканалів та реформа КП в цілому, дозволять зменшити ризик повторення кризових ситуацій з водопостачанням в мабутньому.