Три основных вида банковского мошенничества

Три основных вида банковского мошенничества

Сообщает полиция

«Вашу картку заблоковано», «Банк проводить розширення вашої кредитної лінії», «Вам підключено функцію оплати таксі через мобільний» – будь-який дзвінок або смс з пропозиціями може виявитися пасткою шахраїв. Навіть набравши комбінацію для відмови від послуги, ви можете втратити з вашої картки зникли всі гроші

З початку року поліцією Слов'янська зафіксовано 146 фактів шахрайства, більшість з них – з використанням електронних платіжних систем. Акції по типу «ви виграли автомобіль» вже не так популярні серед шахраїв, бо люди вже майже «не клюють» на це. На зміну прийшли нові схеми.

Найбільш поширені види заволодіння грошами шляхом обману – це продаж товарів через інтернет та банківське шахрайство.

Сьогодні у злочинців немає єдиної схеми, вони щоразу вигадують нові методи. Будучи тонкими психологами, вивчають свою жертву в процесі розмови та обирають лінію поведінки.

Завдання шахраїв – під будь-яким приводом заставити людину зробити певні дії, щоб отримати доступ до її персональних даних, електронних платіжних систем або банківських рахунків. Тож єдиного рецепту, як захиститися від шахрайства, немає, але є правила, дотримуючись яких, ви станете для аферистів «кріпким горішком».

Шахраї представляються співробітниками банку або будь-якої іншої установи – від мобільного оператора до соцслужби. При цьому дехто з них знаходяться у місцях позбавлення волі, але під час розмови змінює голос та віртуозно використовує специфічну лексику.

Обізнаний – озброєний. До вашої уваги – основні маніпуляції, які використовують шахраї. Наразі поліцейські розрізняють три основні способи викрадення коштів з електронних рахунків: переадресація з мобільного номеру жертви на телефон злочинця, махінації за допомогою мобільного додатку, виготовлення дублікату сім-картки жертви.

1. Натисніть «зірочку»…

Для отримання персональних даних жертви злочинці використовують будь-які цифрові системи зберігання даних в інтернеті. Найчастіше – підшукують «клієнтів» в соцмережах.

Довірливі громадяни викладають у відкритий доступ не тільки справжні ім’я-прізвище, але й мобільний телефон, який часто є і фінансовим номером та одночасно прив’язаний до сторінки користувача, а також важливі дати, місце роботи, місця відвідування.

Далі шахрай телефонує людині, представляється «фінансовим оператором» та пропонує відкрити кредитну лінію, зменшити кредитний ліміт або будь-яку іншу послугу. Для підтвердження операції зловмисник попросить набрати певну комбінацію цифр.

Таким чином він встановлює переадресацію дзвінків з вашого на свій телефон. Відтепер дзвінки з банку надходитимуть шахраю, який, маючи всі ваші особисті дані, може перевести гроші на свій рахунок або вивести їх на мобільний рахунок телефону і в подальшому перевести в готівку через інші банківські системи.

Якщо клієнт відмовляється від пропозицій «банку», шахрай переходить до «плану Б»: каже, що цю програму вже було підключено автоматично, і за користування нею щомісяця будуть зніматися кошти. Все, що треба, аби «відключити послугу», – набрати певні цифри. Зайняті власними справами, люди, як правило, не вникають у суть та роблять все, що каже «оператор», своїми руками віддаючи заощадження в руки криміналітету.

На день зловмисник обдзвонює до 100 людей і тільки 1-2, що втратили пильність, стають жертвами.

2. Твоя майбутня зарплатня – у руках злочинців

Персональні дані та фінансовий номер шахраї використовують, аби отримати доступ до смс чи веб-банкінгу жертви. Але для проведення операцій аферистам потрібна додаткова інформація. Телефонуючи людині, вони вже назвуть її ім’я, дату народження, чотири перші та останні цифри рахунку.

Під виглядом працівників банку вони обов’язково спробують дізнатися у вас номер та термін дії карти, ПІН-код, CVV-код, необхідний для того, аби переводити гроші за допомогою електронних платіжних систем. У випадку, коли шахрай розуміє, що людина більш-менш адекватна, і він не отримає з неї код сьогодні, злочинець може «обробляти» жертву кілька днів, місяців, навіть років. Усипляє пильність клієнта постійними дзвінками, пропонуючи якийсь новий товар чи банківську послугу.

Одним з найпоширеніших засобів «вивудити» потрібну інформацію є смс-розсилка «Ваша картка заблокована» з номером, на який потрібно передзвонити, аби «пройти ідентифікацію та відновити доступ». Звісно, це номер шахрая, і в разі надходження такого повідомлення треба його просто ігнорувати.

Крім того, аферисти отримують доступ до всіх банківських операцій, в тому числі – підвищення кредитної лінії та можуть за 2-3 хвилини не тільки вичистити рахунок, але й набрати кредитів на ваше ім’я.

Навіть якщо шахрай отримав доступ до карток, а там – пусто, він буде чекати та періодично перевіряти, поки вони не поповняться. Кожен аферист формує свою «клієнтську базу». А в цей час його жертви навіть не підозрюють, що їхня ще неотримана зарплатня – вже у руках злочинців.

Нерідко аферисти обчищають рахунки поступово, знімаючи по 200-400 гривень, і потерпілий тривалий час не помічає «витоків».

Що стосується пароля на вхід до банківських онлайн-сервісів, то, як правило, шахраї вираховують їх наугад. Найбільш «продвинуті» користуються спеціальною програма для зчитування паролів.

Як розповідають самі шахраї, 50% людей використовують у якості пароля дату народження або номер будинку та квартири. Зламати їх дуже просто, особливо коли вся інформація є у відкритих джерелах. Складніше за все розшифрувати комбінації з літер та цифр.

3. Коли ціна шахрайства – життя дитини

Якщо відомо, що сім-картка потенційного потерпілого «прив’язана» до банківської карти, шахраї можуть зробити дублікат його «сімки» та отримати доступ до його веб-банкінгу та всіх фінансових операцій.

Такий спосіб – найризикованіший, і зазвичай його використовують при полюванні на великі суми. Це може бути під час продажу людиною дуже дорогої речі, але, на жаль, найчастіше жертвами стають родини, які збирають кошти на лікування дітей. Адже всі дані – ПІБ, фінансовий номер та необхідні реквізити зазвичай викладені в інтернеті.

Як правило, зловмисники телефонують матері, на ім’я якої відкритий рахунок, з кількох телефонів, питають, чим допомогти. Також сигналом, що ви потрапили у поле зору шахраїв, може стати надходження невеликої суми грошей на ваш мобільний телефон. Все це злочинцям необхідно, аби пізніше перевипустити сім-карту, – попереджає поліцейський.

Далі під виглядом потерпілого аферисти отримують дублікат сім-картки жертви, відповідно її сімка блокується. Після цього раптом до матері ніхто не може додзвонитися. Варто звернути увагу, що такі «операції» шахраї здійснюють вранці та ввечері – поки клієнт не кинувся.

Як захиститися

Відрізнити шахрая від співробітника банку просто: працівники банку НІКОЛИ не вимагають передачі їм персональних даних. Без письмового дозволу клієнта отримати їх законно банк не може.

- Не викладайте у відкритому доступі свої персональні дані

- Ні в якому разі не повідомляйте конфіденційну інформацію та зміст СМС- повідомлень від банка стороннім людям

- Не довіряйте, якщо зловмисник називає перші 4 цифри номеру вашої картки – вони однакові у серії випущених банківських карток

- Не проводьте ніяких маніпуляцій з фінансами по телефону

- Не прив’язуйте фінансовий номер до сторінок в соцмережах

- Негайно заблокуйте вашу картку у разі будь-яких сумнівів

- Використовуйте тарифні плани, при яких між мобільним оператором та клієнтом укладається контракт, тоді усі операції по зміні сім-картки будут проводитися особисто у відділенні компанії при пред’явленні паспорту.

- Використовуйте надійні паролі

Пам’ятайте:

- Банк ніколи не просить передзвонити йому

- Всі дзвінки у банк здійснюються виключно на номер контакт-центру

- Співробітники банка не телефонують , аби дізнатися конфіденційну інформацію, тим більш з невідомих номерів

- Зі всіма питаннями краще особисто звертатися у банк

- бажано використовувати різні номери мобільних для різних карт, аби шахраям було складніше отримати доступ до ваших карт.