- Категорія
- Новини України
- Дата публікації
- Кількість переглядів
- 138
Оформлення відстрочки: юрист розповів, чи треба особисто приходити до ТЦК та СП
Законодавство не зобов’язує до особистого прибуття до приміщень військкомату
Речник Полтавського ТЦК та СП Роман Істомін розповів, що відстрочки від мобілізації потрібно буде оновити після 9 листопада. За його словами, це повʼязано з новим указом президента про продовження терміну мобілізації. Також він заявив, що наявність права на відстрочку не означає її наявності, а для оформлення відстрочки військовозобов’язані повинні особисто подати заяву та відповідні документи на імʼя голови комісії ТЦК та СП.
Джерело — ZN.UA.
«Хочу звернути увагу на формулюванні — особисто. Тобто сам, персонально, безпосередньо, не через рідних, не через адвокатів, не через пошту. Це не звернення, яке відповідно до закону, може бути усним чи письмовим. Заява на відстрочку подається лише особисто», — наголосив офіцер.
Очевидно, що вказаний коментар є вільним трактуванням Постанови № 560, що покликане підвищити ефективність мобілізаційної політики. Про те, чи дійсно вказаний коментар відповідає Закону та чи позитивно вплине на поповнення війська особовим складом, розповів у коментарі ZN.UA юрист LCF Law Group, молодший лейтенант запасу, інструктор із Tactical combat casualty care Володимир Романчук.
«Перш за все, Закон України — це нормативно-правовий акт, який ухвалюється Верховною Радою України. Постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України приймаються (видаються) на основі Конституції і законів. Як ми бачимо, в Україні не передбачене нормотворення через полтавський ТЦК та СП, тож його працівники, відповідно до ст. 19 Конституції, зобов’язані діяти відповідно до Закону. А питання отримання довідки про відстрочку чинним законодавством визначене.
Читайте також
Так, відповідно до Постанови № 560, а саме пунктів 58-60, за наявності підстав для одержання відстрочки від призову військовозобов’язані особисто подають заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку. Норма передбачає подачу заяви, без жодних вимог щодо подачі через прибуття до ТЦК та СП.
У 59-му пункті вказує, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Тобто Постанова безпосередньо передбачає отримання інформації для довідки про відстрочку з Реєстру. У пункті 60 також зазначено, що комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Тобто у разі відсутності інформації у заяві ТЦК та СП звертаються з запитами до відповідних державних органів. Очевидно, що громадянин під час цього не має очікувати у приміщенні ТЦК та СП, адже відповідь на подібні запити надаються протягом днів.
Підсумовуючи, норми Постанови № 560 жодним чином не зобов’язують до особистого прибуття до приміщення ТЦК та СП та не забороняють надсилання відповідних заяв поштою. Більш того, вказана практика значно раціональніша, оскільки не створює черг та скупчень людей у приміщеннях ТЦК та СП; не висмикує чоловіків та жінок з їх робочих місць, що має певний негативний економічний вплив, а також істотно знижує вірогідність будь-яких конфліктів.
Аналогічна позиція неодноразово також висловлювалась українськими судами.
Так, наприклад, у рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 01 липня 2024 року у справі № 200/2285/24 суд звертає увагу, що Порядком № 1487 не передбачено обов`язку особистого відвідування ТЦК та СП для подання заяви та документів на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
В той же час немає рішень, які б визнавали правомірною заборону поштової кореспонденції з ТЦК та СП або подачі заяви листом — і це логічно, адже вони протирічили б закону.
Студенти, аспіранти і докторанти, які перебувають за кордоном, так само можуть оновлювати дані через реєстр або надсилати документи поштою, їхня особиста присутність не обов’язкова.
В той же час подача заяв «через рідних або адвоката» — тобто іншими людьми або без особистого підпису особи на заяві — дійсно законом не передбачена, а тому такі листи цілком правомірно будуть відхилені.
Окремого обговорення також заслуговує слова речника про те, що "наявність права на відстрочку не означає наявності відстрочки». Однозначно зрозуміти, що малось на увазі складно, проте презюмуємо, що наявні підстави для отримання відстрочки у вигляді довідок, юридичних фактів та судових рішень не позбавляють особи можливості отримати мобілізаційне розпорядження — лише документ від ТЦК та СП підтверджує відстрочку. Вказана заява є, щонайменше, контраверсійною, адже представниками Міністерства оборони неодноразово зазначалось, що інформація про відстрочку може бути відображена у додатку Резерв+ і жодних додаткових підтверджень не потребує.
Також виникають питання, наприклад, до відстрочки на підставі бронюванні — у разі, якщо особа має витяг з наказу про визнання її місця роботи критичним для національної економіки підприємством з інформацією про бронювання його як працівника. Чи дійсно речник полтавського ТЦК та СП пропонує надавати мобілізаційні розпорядження вказаним особам на підставі відсутності у них Додатку 6 до Постанови 760?
Підсумовуючи, очевидно, що мобілізаційні потреби війська значні, а їх реалізація є не просто необхідною, а екзистенційною для держави. В той же час мобілізація неможлива без дотримання норм права, які вказаний військовий облік та призов регулюють», — розповів юрист.