Допомога ВПО: чому виплати не надійшли восени

Допомога ВПО: чому виплати не надійшли восени

У вересні та жовтні з цим зіткнулося багато переселенців.

Через війну, яку розпочала Росія, багато українців змушені були виїхати в більш безпечні регіони та стати внутрішньо переміщеними особами. Вони мають право на грошову допомогу від держави. У вересні та жовтні багато ВПО не отримали грошову допомогу.

Фахівці «Юридичного порадника для ВПО» розповіли, чому так сталося.

Там нагадали, що особам, яким допомога на проживання була продовжена на підставі березневих змін (а це найбільш вразливі категорії ВПО: отримувачі пенсії, особи з інвалідністю, малозабезпечені сім’ї з дітьми тощо), з 1 вересня виплати мали бути продовжені автоматично на ще один шестимісячний період без додаткового звернення.

Відповідно до абз.3 п. 13 Порядку надання допомоги на проживання ВПО протягом місяця з дати продовження виплати допомоги орган соціального захисту населення мав провести перевірку отримувачів допомоги на відповідність критеріям, зазначеним у пунктах 7 та 7-1 (майнові критерії) та 13-1 — 13-4 Порядку (так звані критерії продовження виплат).

У разі виявлення невідповідності зазначеним критеріям або вимогам виплата допомоги припиняється з місяця, що настає після місяця автоматичного продовження виплати допомоги.

Тобто, протягом вересня була проведена додаткова верифікація, за результатами якої окремим отримувачам допомога в жовтні була припинена.

Перевіряли наступну інформацію:

  • майнові критерії (наприклад, наявність депозитів, житлового приміщення на території, не внесеній до Переліку бойових дій / тимчасової окупації, дорогих покупок тощо);

  • критерії автоматичного продовження (наприклад, непрацездатна особа отримувала допомогу на проживання і стала працездатною);

  • критерії продовження виплат на сім’ю (а це — середньомісячний сукупний дохід сім’ї, зайнятість або наявність підстав для незайнятості працездатних членів сім’ї, навчання дітей);

  • критерії індивідуального продовження (тут йдеться про середньомісячний сукупний дохід для окремих ВПО тощо).

За словами юристів, на практиці у більшості випадків працівники соцзахисту телефонували і пропонували донести довідки про місце навчання дитини, про дохід, про перебування на обліку в центрі зайнятості тощо. Однак, бували й такі випадки, коли людина просто не отримувала чергової виплати і дізнавалася про припинення вже після того, як сама звернулася в соцзахист.

На жаль, Порядком не встановлено обов’язку органу соцзахисту повідомляти про результати такої перевірки.

«Якщо вам припинили виплати, рекомендуємо письмово звернутися до органу, у якому ви стоїте на обліку як ВПО (назву вказана у довідці про взяття на облік ВПО) з вимогою надати обгрунтоване пояснення про причини невиплати / припинення допомоги. Лише письмове рішення уповноваженого органу, за наявності підстав, може бути оскаржене», — зазначили експерти.