- Категорія
- Статті
- Дата публікації
- Кількість переглядів
- 753
Як у прифронтових громадах Донеччини витрачають бюджетні кошти
Під час дії правового режиму воєнного стану, начальникам військових адміністрацій населених пунктів надано право одноосібно розпоряджатися бюджетними коштами. Як очільники громад Донеччини користуються цим правом, досліджував журналіст Карачуна.
— Де ж їх совість? Що і де вони зібрались у 2025 році віщати якісь новини? Ворог майже у Покровську, який зруйнований вщент, КАБи постійно літають по всьому Покровському району, а вони мільйони передбачили на Орбіту. Просто банальний розпил бюджету. Крім того, очільник Покровська забув поточнити як мешканці Покровська дивляться новини по Орбіті, якщо у місті відсутнє електропостачання.
Це фрагмент коментаря відеосюжету в одній з місцевих соціальних мереж міста Покровськ (стилістика і орфографія автора збережена).
У цьому відео керівник Покровської міської військової адміністрації Сергій Добряк обґрунтовує доцільність виділення з бюджету громади 14 558 400 гривень на фінансову підтримку ТОВ «Телекомпанія „Орбіта“. Саме ця сума, нагадаємо, зазначена у бюджеті Покровська на 2025 рік.
Така небачена щедрість пана Добряка обурила громадськість (і не тільки місцеву), яка вважає ці майбутні видатки звичайним розбазарюванням грошей громади.
Найбільше людей обурює, що це відбувається під час війни, та ще й у місті, де запеклі бої з агресором точаться майже на його околицях!
При цьому один з тамтешніх громадських активістів (Микола Головко) нагадує, що у 2024 році з бюджету Покровської міської військової адміністрації на потреби телекомпанії «Орбіта» було виділено понад вісім мільйонів гривень. Сергій Добряк цей факт не заперечує.
Апетити, як бачимо, за рік зросли майже вдвічі.
Місцева влада — в одних руках
Закон України «Про правовий режим воєнного стану» надає начальникам військових адміністрацій широкі повноваження. Вони набагато ширші, ніж мали у мирний час керівники органів місцевої влади. Ці повноваження докладно прописані у статті 15 Закону.
Начальник військової адміністрації населеного пункту — це водночас мер, депутати, постійні депутатські комісії. В його руках — уся повнота місцевої влади. Начальник військової адміністрації також є розпорядником бюджетних коштів. А це — десятки, сотні мільйонів гривень!
Поза сумнівом, ці повноваження виправдані. Без них не можливо ефективно керувати громадами прифронтових міст і сіл.
Але у цих широких можливостях є і зворотний бік — спокуса! Перед цим гріхом, як відомо, здатні встояти не всі чиновники, навіть за умов, що існує дієвий контроль за їх діями і рішеннями.
А якщо такого контрою, як у мирний час, немає? Депутатів місцевих рад війна «відправила по домівках», дієвий діалог між керівництвом адміністрації та громадськістю через війну відсутній. Отож існують певні ризики, скажімо так, не ефективного використання бюджетних коштів.
Інтернет-видання Карачун вирішило проаналізувати видатки кількох військових адміністрацій Донецької області з огляду на доцільність цих витрат. Дані видатки знайшли відображення у Єдиному веб-порталі використання публічних коштів Spending. Термін проведення трансакцій, який у даному випадку цікавить журналіста Карачуна — 2024 рік.
На квіти і нагороди — сотні тисяч гривень
Війна не може зупинити життя. Навіть у зоні активних бойових дій відзначаються свята і пам’ятні події, у прифронтових громадах проходять якісь урочисті заходи. Отже, потрібні квіти, подарунки. На їх придбання також витрачаються бюджетні кошти.
Але які розміри цих витрат?
Краматорська міська військова адміністрація
На закупівлю продукції для нагородження (теки «Подяка», «Почесна грамота», нагородні набори, сувенірні монети, листівки) у 2024 році було витрачено 236 278 гривень. У 2023 році ця стаття витрат була суттєво меншою: 175 640 гривень. Усі замовлення виконала одна й та сама фізична особа-підприємець.
Слов’янська міська військова адміністрація
На дипломи для нагородження, нагрудні знаки Почесний громадянин, почесні грамоти, комплект нагрудних знакiв «Знак пошани» у 2024 році витратили 149 200 гривень.
У 2023 році Слов’янська міська військова адміністрація закупила нагрудних знаків, медалей, футлярів на 224 800 гривень.
У 2024 році 46 800 гривень були переказані Київському годинниковому заводу. У 2023 році на подарункові годинники витратили 196 560 гривень.
Відділ культури Слов’янської міської військової адміністрації у 2024 році закупив квітів на 58 970 гривень. Як зазначається у платіжних документах, це «продукція для відзначання та забезпечення проведення протокольних заходів». Вартість кожного комплекту квітів — від 4 970 грн. до 10 000 грн. Постачальник комплектів — одна й та сама фізична особа-підприємець.
24 200 гривень відділ культури витратив на придбання комплекту нагрудних знаків «Знак пошани».
Дружківська міська військова адміністрація
У Слов’янську квіти придбавалися десять разів упродовж 2024 року, у Дружківці — 19 разів. На квіти Дружківська міська військова адміністрація витратила 74 700 гривень.
На проведення прокольних заходів та продукцію для нагородження у Дружківці витратили у 2024 році 99 725 гривень.
Купити букетик квітів за власні гроші, аби покласти його, скажімо, до підніжжя пам’ятника захисникам України — це для пересічного українця дія за покликом душі.
А є покладання квітів «за посадою». Тоді це «протокольні заходи», на які щедро витрачаються бюджетні кошти.
Витрати на легкові автомобілі, оргтехніку і рекламу
Будь-який автотранспорт періодично виходить з ладу та потребує технічного обслуговування. Виглядає цілком логічно, коли витрати на утримання автомобілів проходять два етапи: запчастини і ремонт.
Приміром, Бахмутська міська військова адміністрація у 2024 році витратила на запчастини для двох легкових автомобілів — Skoda Kamiq та Volkswagtn Caravelle — 13 295 гривень. За технічне обслуговування цих авто — 9 660 гривень. А загалом на утримання службових автомобілів Бахмутська МВА витратила у 2024 році 148 782, 20 гривень.
У Слов’янську на ремонт та технічні експертизи службового автомобіля витратили за 2024 рік 23 720 гривень.
А от у Костянтинівській міській військовій адміністрації знайшли якийсь інший варіант: на придбання автозапчастин для легкових автомобілів тут у 2024 році витратили 93 800 гривень. Інформацію про витрати на виконання ремонту автор статті так і не знайшов.
Комп’ютерна та оргтехніка також потребують обслуговування. І, відповідно, грошей.
У Слов’янській міській військовій адміністрації у 2024 році витратили:
придбання комп’ютерної техніки, обладнання — 159 580 гривень;
придбання витратних матеріалів до комп’ютерної техніки — 97 130 грн;
обслуговування оргтехніки — 81 652 грн.
На канцелярські товари було витрачено 170 293 гривень.
У Дружківській міській військовій адміністрації у 2024 році витратили 9 999 гривень на конверти, і 89 100 гривень — на поштові марки.
У Слов’янській міській військовій адміністрації на розміщення інформаційних аудіо матеріалів у 2024 році було витрачено 99 900 гривень. Видатки на розміщення інформаційних матеріалів та послуги з розміщення інформаційних матеріалів на стаціонарних конструкціях і банерах становили 154 125 гривень.
Місто окуповане, але військова адміністрація працює
Пересічних українців найбільше дивує ситуація, коли продовжують існувати військові адміністрації міст, які тривалий час перебувають на тимчасово окупованій території. Парадокс: місто зруйноване вщент, але міська військова адміністрація існує. (Щоправда, у значно скороченому штатному розписі). Її працівники продовжують отримувати пристойні зарплати. Найбільш наочно це видно на прикладі міста Бахмут.
Як зазначається в офіційній відповіді на інформаційний запит журналіста Карачуна, станом на 1 січня 2025 року, Бахмутська міська військова адміністрація налічує чотири штатні одиниці. Фактично працюють три людини. У січні 2025 року місячний фонд заробітної плати становив 215 423, 20 гривень.
Які основні функції виконувала Бахмутська міська військова адміністрація у 2024 році?
На це запитання журналіст Карачуна отримав наступну відповідь:
— У 2024 році Бахмутська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області виконувала функції відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», зокрема запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету, управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних тощо.
Схожа ситуація і у Соледарській міській військовій адміністрації Бахмутського району. Нагадаємо, що місто Соледар було окуповано російськими військами у січні 2023 року.
З відповіді на інформаційний запит журналіста Карачуна:
— … штатна чисельність Соледарськой міської військової адміністрації станом на 1 січня 2025 року, становить 13 одиниць. Фактична — 6 одиниць. Очікуваний місячний фонд заробітної плати … у січні 2025 року складає 546 213 гривень.
Штатна чисельність працівників Авдіївської міської військової адміністрації Покровського району станом на 1 січня 2025 року складає 71,5 штатних одиниць та 56,25 штатних одиниць самостійних структурних підрозділів.
«При цьому частина цих посад є вакантними, деякі працівники у зв’язку зі збройною агресією рф перебувають у вимушеному простої», — відповів на запит журналіста Карачуна начальник Авдіївської військової адміністрації Віталій Барабаш.
Як повідомив 13 січня цього року начальник Донецької обласної військової адміністрації Вадим Філашкін, найближчим часом буде створена Маріупольська міська військова адміністрація.
Про позитив
Покровська міська військова адміністрація
Сотні тисяч гривень тут витрачають на щомісячну та додаткову грошову винагороду членам добровольчого формування. Бюджет громади також оплачує гаряче харчування цих добровольців. Виплати на одну людину — не менше середньої зарплати по Донецькій області.
Краматорська міська військова адміністрація
У відкритому доступі є інформація про заробітну плату керівників військової адміністрації. Приміром, зарплата начальника Краматорської міської військової адміністрації Олександра Гончаренка за січень 2024 року становила: за першу половину січня — 41 800,00 грн і 47 195,27 — за другу половину січня. Це так звана «чиста» (тобто після сплачених податків) зарплата керівника Краматорської громади.
Але така прозорість мала місце тільки у січні-лютому. Далі — все, як у всіх.